Advertising
LEO

It looks like you’re using an ad blocker.

Would you like to support LEO?

Disable your ad blocker for LEO or make a donation.

•  
  • Subject

Strange symbol: ./.

Context/ examples
    Die Verwendung von Überproduktionen hat in kürzester Zeit zu erfolgen.
    Als Richtwert gilt: Vorgeschriebene Lagerdauer für Frischprodukte ./. 10 Stunden
    Comment
    Does it mean approximately?
    Authornina_glyndwr13 Aug 06, 22:16
    Comment
    Vielleicht sollte es heißen +/- 10 Stunden? Das hieße dann ungefähr.
    #1Authorwk.at13 Aug 06, 22:19
    Suggestion./. = divided by
    Comment
    ....As a benchmark the following applies: Required storage duration for fresh products divided by 10 hrs.
    #2AuthorHerb13 Aug 06, 22:25
    Comment
    Ich meine, dieses Symbol in der Vergangenheit ab und zu mal in der Bedeutung "minus" gesehen zu haben.

In welcher Einheit steht denn der gesuchte Wert?
    #3AuthorSophil13 Aug 06, 22:34
    Comment
    Ich kenne das Zeichen auch für "minus". Könnte das inhaltlich passen?
    #4Authorkatja13 Aug 06, 22:52
    Comment
    But why would anyone ever need any different sign for minus than a hyphen?

Herb's guess at least looks like it might make sense if it came from the days of typewriters that did not have a key for ÷ (the division sign). It looks (roughly) like the same sign if you mentally rotate it 90°.
    #5Authorhm -- us13 Aug 06, 23:27
    Suggestionminus sign / subtraction sign
    Comment
    Ja, "./." wird auch für "minus" benutzt, wahrscheinlich, um dem Zeichen einen größeren Erkennungswert zu geben. Ein Strich könnte leicht untergehen, wenn er im Zusammenhang nicht sofort als Zeichen für ein arithmetische Operation zu erkennen ist.

Als Mathematiker kann ich nur sagen, dass die Interpretation als Divisionszeichen zu Unsinn führt. "Vorgeschriebene Lagerdauer [Zeit] / 10 Stunden [Zeit] ergäbe eine dimensionslose Zahl. Es geht aber um einen "Richtwert für die kürzeste Zeit [Zeit]", d.h. das Ergebnis der Operation muss eine Zahl der Dimension [Zeit] sein. Logisch ist das Minuszeichen auch. Beispiel: Wenn die vorgeschriebene Lagerdauer (ich nehme an: Höchstlagerdauer) 24 Stunden ist und man schafft den Richtwert, d.h. verwendet die Überproduktion nach höchstens 14 Stunden, dann hat man noch 10 Stunden, um vor dem Verbrauch / Verkauf noch etwas damit zu machen.

Ergebnis:
    ./. bedeutet "minus".
    #6AuthorAndreasS13 Aug 06, 23:37
    Comment
    @hm -- us: + 45° is what you probably mean, or maybe 60°.
    #7AuthorAndreasS13 Aug 06, 23:54
    Comment
    No, I meant (approximately) 90°, assuming we see the existing slash mark as (approximately) vertical: that is, basically more vertical than horizontal. Remembering that typewriters also didn't have the | (vertical line) symbol, so the slash was the closest thing to it.

Anyway, as bizarre as it is, I'm willing to believe it means minus if you say so. In that case, however, in English the obvious solution is just to use the word 'minus' -- the symbol would be incorrect style in running text anyway, so there's no likelihood of confusion.
    #8Authorhm -- us14 Aug 06, 00:23
    Comment
    Das Zeichen ./. kenne ich nur in der Bedeutung "Minus", ich habe es schon öfters bei meinen Eltern gesehen. Sie verwenden es im Schriftverkehr mit dem Finanzamt und in ähnlichen formalen Briefen.
    #9Authorxycolon14 Aug 06, 00:35
    Comment
    hm -- us: Just in case you want to use it in German handwriting: The idea of the "./." is certainly not the slash to substitute a vertical line, but a diagonal line [rechts oben nach links unten] with an inclination of 45°.
    #10AuthorAndreasS14 Aug 06, 06:17
    Suggestion./. = minus
    Comment
    Zycolon's comment gave me an idea and I rang up my German aunt who used to be a Beamtin for 'Grundsteuer' in Berlin. I described it to her and she also said 'minus'. So it's confirmed.

Many thanks for all your comments. It's nice to know I'm not the only one confused by this.
    #11Authornina_glyndwr14 Aug 06, 07:38
    Comment
    wow, ./. heißt minus.

Da hätte ich meinen Kopf dagegen verwettet.
    Damit muss ich meine Tochter überraschen, die Mathematik studiert :-)
    #12Authorwk.at14 Aug 06, 08:12
    Comment
    In kaufmännischen Texten, d.h. in Aufstellungen, Rechnungen etc., findet sich dies Zeichen immer noch recht häufig, z.B. um eine Skontierung zu bezeichnen. In mathematischen Texten hingegen ist mir das noch nie untergekommen.
    #13AuthorPeter <de>14 Aug 06, 08:42
    Suggestionminus [bank.]
    Comment
    I have seen the use of "./." (with in inclined "/") instead of "-" several times, mainly in the areas of bookkeeping, taxes, finances etc. Its usage is certainly dated. I believe that the idea is that one could easily turn a "-" into a "+" in bookkeeping (handwritten or written on a typewriter) by simply adding another line to change calculations to one's benefit, whereas one could not modify "./." into a plus sign because of the inclination of "/" and the two dots around it. Thus, the symbol was used mainly as a way to prevent falsification of accounts.
    #14AuthorMoritz14 Aug 06, 08:45
    Comment
    slightly OT; but for completeness sake: The "./." is also used in the same sense as "vs" in legal correspondence, i.e. "Kramer vs. Kramer" would be "Kramer ./. Kramer" in legal letters.

Doesn't add anything with respect to nina_glyndwr's original question, but perhaps someone wants to have some absolutely redundant information ;-)
    #15AuthorPoppidirk14 Aug 06, 08:49
    Comment
    Und noch eine weitere Verwendung:
    Man findet dieses Zeichen in amtlichen Dokumenten wie z.B. Geburts- oder Heiratsurkunden zur Kennzeichnung des Textendes in einer Zeile, offensichtlich auch mit dem Ziel nachträgliche Ergänzungen zu verhindern.
    #16AuthorRe14 Aug 06, 08:54
    Comment
    @Moritz: Good point!

@Peter <de>: Nein, in mathematischen Texten nie.
    #17AuthorAndreasS14 Aug 06, 09:05
    Comment
    AndreasS: nu ähb'n! Desderwächn habb'ch's ooch noch nie ni' geläs'n in d'r Maddemadigg ...
    #18AuthorPeter &lt;de&gt;14 Aug 06, 09:09
    SuggestionMinus
    Comment
    dieses Minuszeichen kommt noch von der alten Schreibmaschine, bei der das normale Minus für die deutschen Bürokratie nicht eindeutig genug war, da es auch ein Fleck sein konnte....
    #19AuthorM aus B14 Aug 06, 10:55
    Comment
    Ich habe die Verwendung dieses Zeichens im schulischen Rechnungswesen als "kaufmaennisches Minus" gelernt, und verwende das so in der Tat noch heute. Auch oft ueblich in deutschen Betrieben. Im englischen Rechnungswesen werden statt dessen das mathematische Minus oder Klammern verwendet. Ich persoenlich empfinde die Verwendung des mathematischen Minus in UK lustigerweise als verwirrend :)

Alles eine Frage der Gewohnheit...

#20AuthorThe Stars14 Aug 06, 11:05
    Comment
    Sorry, in English for Nina:

I have been taught to use this sign as 'accountants minus' at my accountancy course at school (in Germany). That was still in the nineties, so not too long ago. Still using it today, as it is quite common in German businesses. British accountants use the mathematical minus (-) or brackets instead. Funnily enough, I personally struggle a bit with using the mathematical minus in an accountancy context in the UK :)

All a matter of habit...
    #21AuthorThe Stars14 Aug 06, 11:18
    Comment
    @The Stars: What exactly does it look like when you use brackets (is that round brackets?) to denote substraction?

#22AuthorFrank FMH14 Aug 06, 11:42
    Context/ examples
    Sales 10,000
    Cost of Sales (9,000)
    ------------------------
    Gross Margin 1,000
    Comment
    As you can gather from the example, brackets are REALLY used to denote negative values. In tabularic calculations this effectively leads to indicate a substraction.

Have a look at the annual report and accounts of a British Plc, and you will see what I mean.
    #23AuthorThe Stars14 Aug 06, 11:47
    Comment
    @The Stars: Thanks a lot. I use "./." myself, but I've never had to do with accounting in an English context.
    #24AuthorFrank FMH14 Aug 06, 12:04

•  
  •  
  •  
  •  
  •  

automatisch zu   umgewandelt