Advertising
LEO

It looks like you’re using an ad blocker.

Would you like to support LEO?

Disable your ad blocker for LEO or make a donation.

•  
  • Subject

telic

Sources
    Context/ examples
    Operation Telic
    AuthorTigerDE227 Nov 06, 21:32
    Context/ examples
    Telic means a purposeful or defined action, but unlike the United States who called their equivalent military deployment Operation Iraqi Freedom, the Ministry of Defence uses a computer to generate its names so that they carry no meaning. As initial planning took place over the Christmas 2002 period, personnel jokingly referred to TELIC as standing for Tell Everyone Leave Is Cancelled.
    Comment
    Du hast den Wikipedia-Artikel nicht richtig gelesen, sonst hätte sich Deine Frage erübrigt (Hervorhebung durch den Unterzeichner)
    #1Author Werner (236488) 27 Nov 06, 21:36
    Comment
    Mich würde trotzdem interessieren, was der Begriff auf deutsch heisst, meinetwegen auch in anderem Kontext...
    Merriam-Webster meint schliesslich, der Begriff kommt von griechisch telikos, und das hätt ich gerne übersetzt... :)
    #2AuthorTigerDE228 Nov 06, 10:27
    Comment
    Ich hätte telic als von altgriechisch "telos" her definiert. Aber ich heiße ja weder Marriam noch Webster. "Zielgerichtet" kommt der Sache wohl näher.
    #3Author sagittarius (254521) 28 Nov 06, 10:34
    SuggestionVollständigkeit (Sprachwissensch., in Bzg, auf ein Verb)
    Sources
    Telicity - In linguistics, telicity is the property of a verb or verb phrase that presents an action or event as being complete in some sense. A verb or verb phrase with this property is said to be telic, while a verb or verb phrase that presents an action or event as being incomplete is said to be atelic. (wikipedia)
    #4AuthorChris04 Mar 07, 15:49
    Suggestionzum Ende gehörig, auf Vollendung ausgerichtet
    Sources
    "telic" kommt vom altgriechischen "τελικοσ", was das auf "τελοσ" (Ende, Ausgang, Vollendung, Erfüllung) bezogene Adjektiv ist.
    #5Author2xJoe12 May 09, 11:26
    Suggestionzukunfts- und zielgerichteten, handlungsbezogenen seriösen Zustand
    Sources
    "Telic" bezeichnet einen zukunfts- und zielgerichteten, handlungsbezogenen und seriösen Zustand. "Paratelic" einen verspielt-, spontanen, gegenwartsbezogenen und zwecklosen Zustand.

Quellen: Seiler, R.(2006). Aktivierung und Entspannung. In M. Tietjens & B. Srauß (Hrsg.),Handbuch Sportpsychologie(S.226-235). Schondorf: Hofmann Verlag
    Comment
    Ich hoffe das bringt euch weiter!
    #6AuthorSchino26 May 09, 18:44
    Suggestionexpressing purpose
    Comment
    Operation Telic is the code name of the British build-up in the Persian Gulf from 2003 onward. The word "telic" means "expressing purpose."
    #7AuthorMephisto27 Oct 10, 10:48

•  
  •  
  •  
  •  
  •  

automatisch zu   umgewandelt