• Special characters

• Lautschrift

leo-ende
Advertisement
Wrong entry

Of these two theories I prefer the former. - Von diesen beiden Theorien ziehe ich die Erstere vor.

4 replies   
Corrections

Of these two theories I prefer the former.

-

Von diesen beiden Theorien ziehe ich die erstere vor.

Comment
Das Wort "erstere" muss hier klein geschrieben werden. Es handelt sich nämlich um keine Substantivierung, sondern das Substantiv wird hier nur ausgelassen, damit es nicht wiederholt werden muss.

Anderes Beispiel:
Es gibt zwei Auflagen des Buches und ich kaufe mir die neuere. (nicht -Neuere-)
AuthorDaniel Sebesta15 Jan 06, 12:25
Comment
I don't claim to understand the new rules, but the example looks a bit like these:

Beispiele:
Sie war die aufmerksamste aller meiner Schülerinnen.
(Hier bezieht sich die aufmerksamste auf Schülerinnen.)

Sie nahm verschiedene Schuhe mit, die schicken für den Abend, die bequemen zum Wandern.
(Hier bezieht sich die schicken und die bequemen auf Schuhe.)

REGEL: Bezieht sich ein Wort auf ein Substantiv, so schreibt man es klein: das klügste der Mädchen. http://www.neue-rechtschreibung.de/regelwerk_...
#1AuthorArchfarchnad -gb-15 Jan 06, 21:01
Comment
One more example to make it clear (as for the meaning, the sentences are really poor :-).
Ich kenne ein heranwachsendes Mädchen. (here, it's article + adjective + noun)
=
Ich kenne eine Heranwachsende. (here, the adjective is made to a noun, it's "substantiviert," and therefore capitalized)

Ich kenne ein heranwachsendes Mädchen und auch ein erwachsenes. (here, it's not "substantiviert," it's just a way to avoid repeating the noun)
#2AuthorDaniel Sebesta15 Jan 06, 21:29
Comment
@Archfarchnad -gb-: That has nothing to do with the new rules; it has been a grammattical law for a very long time.
#3AuthorWerner16 Jan 06, 07:48
Comment
In that case, I don't claim ever to have understood the rules :-)
I must admit that I thought "erstere" etc. were now *all* capitalised when alone in the sentence, whether or not the noun they refer to was mentioned, so thanks Daniel!
#4AuthorArchfarchnad -gb-16 Jan 06, 08:07
i Only registered users are allowed to post in this forum

LEO uses cookies in order to facilitate the fastest possible website experience with the most functions. In some cases cookies from third parties are also used. For further information about this subject please refer to the information under  Leo’s Terms of use / Data protection (Cookies)