• Special characters

• Lautschrift

leo-ende
Advertisement
New entry

a Hobson's choice between - die Wahl zwischen zwei Übeln

9 replies   
Sources
Nicholas P. Miller, JD, Director of Andrews University International Religious Liberty Institute, in: Adventists Affirm (www.adventistsaffirm.org), Vol. 19, No. 3, Fall 2005, p. 86:

"[Americans] face a Hobson's choice between freedom undergirded by moral relativism and chaos, or security and order founded on a coercive moral absolutism."

Comment
Der Kontext der Aussage macht deutlich, dass dies keine Pseudowahl im Sinne von "Friss oder stirb" ist, sondern eine "echte Wahl", wo aber eins so schlecht wie das andere ist.
AuthorJohannes Kolletzki28 Jun 06, 11:00
Comment
Ob die Ergänzung dieses LEO-Beitrags Dictionary: hobson gerechtferitgt ist, kann ich leider nicht beurteilen, ein Wörterbuchbeleg (wie gefordert!) wäre gut (manchmal werden Redewendungen ja auch von native speakers falsch oder auf eine unübliche Art und Weise angewendet).
#1AuthorDragon28 Jun 06, 11:19
Comment
johannes - hobson's choice = keine wahl wie auch immer du es ausdrueckst...
#2Authornoli28 Jun 06, 11:26
Comment
what you say in german is in english to choose between two evils
#3Authornoli28 Jun 06, 11:27
Comment
Hobson ran a stables in Coventry. If someone wished to "rent" a horse he allways took the horse in the stall nearest to the door wether it suited the rider or not. those who didn't like his choice didn't get a horse. ( I know it doesn't help much, but it never hurts to have a little background info )
#4Authormyklausunna28 Jun 06, 11:42
Suggestions

Hobson's choice

-

die Wahl zwischen Pest und Cholera

Comment
Das ist m. E. der idomatischere Ausdruck dafür.
#5AuthorSophil28 Jun 06, 12:25
Comment
during the translation of an article we also stumbled upon trying to translate "gezwungen zu sein, zwischen Pest und Cholera zu wählen". A native american, who had no idea where Connaught was and hence did not appreciate of me trying with "hell or Connaught" suggested "between the devil and the deep blue sea" which is more being stuck between two evil things but nevertheless leaving you without a choice.
#6AuthorRonja28 Jun 06, 12:30
Suggestions

to offer so. (a) Hobson's choice

-

jmdn. vor die Wahl zwischen Pest und Cholera stellen

to be faced with (a) Hobson's choice

-

keine Wahl haben

-

die Wahl zwischen Pest und Cholera haben

-

keine (andere) Wahl haben

Context/ examples
Hobson's choice
noun a choice of taking what
is available or nothing at all.
ORIGIN mid 17th cent.:
named after Thomas Hobson
(1554-1631), a Cambridge
carrier who hired out horses,
giving the customer the
‘choice’ of the one nearest
the door or none at all.
[New Oxford Dictionary of English]

Around 30,000 Witan Investment Trust investors have been offered a Hobson's choice. They can agree to their investments being transferred to a new in-house administration service - but if they don't give their consent, they will be "migrated" over to the new service anyway.
http://money.guardian.co.uk/investments/funds......

Punters in pursuit of an alternative to the 8-13 (William Hill) market leader Roger Federer at the US Open appear to be faced with Hobson's choice after the world No1's in-form rivals were handed tough draws in the men's singles at Flushing Meadows.
http://sport.guardian.co.uk/news/story/0,,185...

Hobson's choice \HOB-suhnz-CHOIS\, noun:
A choice without an alternative; the thing offered or nothing.

Fagan's defense revolves around his insistence that he faced a Hobson's choice and had to act.
-- Laura Parker, "Discovery of daughters never followed by reunion", USA Today, May 11, 1999

They're faced with a Hobson's choice: Make the plunge . . . or face a terrifying alternative -- gradual extinction.
-- Heather Green, "The Great Yuletide Shakeout", Business Week, November 1, 1999
[http://dictionary.reference.com/wordoftheday/...]

Die Neuregelung weise "enorme handwerkliche Probleme" auf und werde zum Liquiditätsentzug bei den Unternehmen, zu Doppelberechnungen und bürokratischem Aufwand führen. Diese "Notlösung" sei eine "Wahl zwischen Pest und Cholera".
http://www.das-parlament.de/2005/25-26/Plenum...

Der Bundesumweltminister warnte davor, Atomkraft und Klimaschutz gegeneinander auszuspielen. Die Wahl zwischen dem Risiko der Atomkraft und den Gefahren des Klimawandels sei die Wahl zwischen Pest und Cholera.
http://www.spd.de/menu/1696011/

Der Würzburger Ökonom Berthold sagt, daß wir heute"offenbar nur die Wahl zwischen zwei Übeln haben: Arbeitslosigkeit einfacher Arbeit oder ungleich verteilte Einkommen".
http://www.einblick.dgb.de/hintergrund/1998/1...

Redewendung: friss, V., oder stirb! (ugs.; es bleibt keine andere Wahl; damit ein Vogel zahm wurde, erhielt er nur eine Sorte Futter, die er fressen musste, um nicht zu verhungern); der V. ist ausgeflogen (ugs.; jmd. hat sich davongemacht, ist dort, wo er gesucht wird, nicht anzutreffen);
[Duden - Das große Wörterbuch der deutschen Sprache]
Comment
Ich denke die Beispielsätze belegen, daß Hobson's choice sowohl eine "Wahl zwischen Pest und Cholera" als auch "keine Wahl" bedeuten kann. Wobei ersteres für mein Empfinden auch keine "echte" Wahl ist. "Friß oder stirb" finde ich daher auch keine schlechte Übersetzung, aber es kommt natürlich auf den Kontext an.
#7AuthorDoris (LEO-Team) (33) 31 Jan 07, 13:06
Comment
Gerade fällt mir auf, daß ich "keine Wahl haben" zweimal vorgeschlagen habe, das war keine Absicht.
#8AuthorDoris (LEO-Team) (33) 31 Jan 07, 13:12
Comment
Friss oder stirb! drueckt das selbe aus und ist idiomatisch, wenn auch etwas vulgaerer. Die Verwendung/Sprachebene ist aber mAn etwas anders und ich bin mir nicht sicher, wie man dies in einem Uebersetzungsvorschlag einbringen koennte. Vielleicht:
We face/have (a) Hobsons choice - Nun heisst es "Friss oder stirb!".
#9AuthorHein -de- (236231) 31 Jan 07, 15:56
i Only registered users are allowed to post in this forum

LEO uses cookies in order to facilitate the fastest possible website experience with the most functions. In some cases cookies from third parties are also used. For further information about this subject please refer to the information under  Leo’s Terms of use / Data protection (Cookies)