• Special characters

• Lautschrift

leo-ende
Advertisement
New entry

bagel - Kapitalwert gleich Null

8 replies   
Examples/ definitions with source references
"When Lehman ended its 14-year run as a public company with a bagel(a stock worth zero), some $45 billion in shareholder value had been destroyed."

Source: "Wall Street's Fishbowl" - How banks brought on the scrutiny - by Daniel Gross

Newsweek International, February 8, 2010, page 19
AuthorWolfman (236211) 27 Jul 10, 23:13
Comment
Beim Vergleich mit folgendem Faden komme ich zu dem Schluß, daß 'bagel' allgemein eher
für 'Flop' steht . . .

related discussion: to get a bagel - einen Satz 0-6 verlieren . . .
#1AuthorDaddy . . . (533448) 28 Jul 10, 00:56
Comment
Stimmt #1 zu; "Kapitalwert gleich Null" klingt wie eine Erklärung aus dem Wirtschaftslexikon, nicht wie eine Übersetzung.

Da der "Bagel" optisch einer großen, runden "Null" ähnelt, kam mir gleich die "Nullnummer" in den Sinn.

Nachdem die Spritztour an der Börse für Lehman Bros. als Nullnummer endete, ...

Ungefähr.
#2Authorstrickk28 Jul 10, 01:53
Comment
>>Da der "Bagel" optisch einer großen, runden "Null" ähnelt

That's it, that's the point.

I don't think it's limited to stocks or any other particular context; isn't the general meaning just

bagel [sl.] = die Null

?
#3Authorhm -- us (236141) 28 Jul 10, 07:45
Context/ examples
A bagel is a bread product with a hole in the center. The bagel—like the donut, with its hole in the center—has long symbolized the number “zero” or “0.” The tennis “bagel” is a term from the 1970s meaning that a tennis player has a “zero” on the scoreboard.
“Bagel land” is a stock term also meaning “zero” or worthlessness. The term “bagel land” is cited in print in 2007 and was entered in the “Investopedia” in early 2008.

http://www.barrypopik.com/index.php/new_york_...
Comment
So ganz ohne Belege wird das aber wohl nicht eingetragen werden. Wolfman sollte das als alter Hase bei LEO eigentlich wissen.
#4AuthorSelima (107) 28 Jul 10, 13:00
Suggestions

bagel

[sl.] -

die Null

Context/ examples
from Sports Illustrated: http://sportsillustrated.cnn.com/2010/writers...
"At least, that's the hope for Devin Ebanks, who has averaged 8.8 points his last six games, including a big fat bagel in the loss at Notre Dame."

And another citation from the world of NASCAR on the site All Left Turns: http://www.allleftturns.com/why-your-driver-w...
"EDWARDS HASN’T WON A RACE AND CAN’T WIN A RACE
It remains un-American to win a title without winning a race. In fact, other than those two wins from Matt Kenseth to start the season, Roush Fenway Racing has a big fat bagel."

http://www.litmuszine.com/feature/side_1.15.0...
"As it turned out, I was horribly mistaken. I couldn’t even pull in chuckle change with a sign that said 'NIH funding cuts – please help.' I got plenty of laughs and sympathetic smiles thrown my way, but no cash. Even the NIH section chief walked by without gracing my case with so much as a quarter. I played for almost an hour outside the Hard Rock Café and I made $1.35. Outside the tapas bar where I used to sling Jager shots when I was an Atlanta native, my net proceeds were $1.00. At four AM in a light drizzle outside the club that hosted the infamous MIT party, I made a big fat bagel – even though the large, uniformly drunk crowd clapped at the end of every song."
Comment
I'm familiar with the term, but finding confirmation for it can be a bit tricky since the vast majority of bagel references on the web are to the food item. I searched on the term "big fat bagel," and in addition to articles about bagels that are too plump to fit in toasters, there were some references to bagel = zero.

The Concise New Partridge Dictionary of Slang and Unconventional English
http://books.google.com/books?id=cCVnlIUTpg4C...
defines the verb "to bagel" as "in a sporting event, to defeat your opponent without letting your opponent score".
#5AuthorAmy-MiMi (236989) 28 Jul 10, 15:02
Comment
@#4: Selima: In diesem speziellen Zusammenhang ist mir "bagel" tatsächlich erstmalig begegnet. Ich war der Meinung, dass der Begriff im Zusammenhang mit Börse usw. tatsächlich feststehend wäre. Leider habe ich keine anderen Ursprünge. Tuts me leid ... ;-) (wie eine Freundin meiner Frau zu sagen pflegte)

"Nullnummer" scheint mir aber auch eine geeignetere Übersetzung zu sein, die aber auch in diesem Zusammenhang, meiner Meinung nach, bei LEO aufgenommen werden sollte.

Ich bitte dabei zu berücksichtigen, dass ich kein Sprachwissenschaftler, Übersetzer oder Dolmetscher bin. Mir fallen eben gelegentlich Begriffe auf, die sich in der englischen Sprache diesseits und jenseits des Atlantiks einnisten.

Übrigens, die anderen Bedeutungen von "bagel" sind aber leider bei LEO auch nicht eingetragen ... ;-(

Es sollte ja auch nur ein Vorschlag sein ...
#6AuthorWolfman (236211) 28 Jul 10, 23:54
Comment
Wolfman, auch ich bin weder Sprachwissenschaftler noch Übersetzer oder Dolmetscher. Das entbindet uns aber nicht davon, Vorschläge vernünftig zu belegen. Die Mühe muß man sich halt machen. Wenn es keine Wörterbucheinträge gibt, muß man geeignete Kontextbeispiele suchen und die Bedeutung des Wortes so ausloten. Das haben hier ja auch schon andere geschafft, die nicht vom Fach sind. Man kann doch Doris nicht einfach nur einen Brocken vor die Füße werfen und dann davon ausgehen, daß sie den Rest schon macht.
#7AuthorSelima (107) 29 Jul 10, 08:43
Comment
@Selima: Ich bin davon ausgegangen, dass sich andere LEOniden melden, die den Eintrag möglicherweise noch verfeinern könnten. Ich habe nicht erwartet (und werde niemals erwarten), dass Doris den Eintrag ungeprüft vornimmt.
Vielleicht hätte ich besser vorher angefragt, ob der Begriff in diesem Zusammenhang bekannt ist. Aus der Sicht ist Deine Kritik sicherlich berechtigt. Ich bin leider etwas aus der Übung, weil ich in letzter Zeit bei LEO nicht mehr so aktiv war (aus Zeitgründen). Es hätte sonst sicherlich mehr Gelegenheiten gegeben, neue Einträge anzuregen.
#8AuthorWolfman (236211) 31 Jul 10, 23:27
i Only registered users are allowed to post in this forum

LEO uses cookies in order to facilitate the fastest possible website experience with the most functions. In some cases cookies from third parties are also used. For further information about this subject please refer to the information under  Leo’s Terms of use / Data protection (Cookies)