Advertising - LEO without ads? LEO Pur
LEO

It looks like you’re using an ad blocker.

Would you like to support LEO?

Disable your ad blocker for LEO or make a donation.

•  
  • Forum home

Language lab

"Dear Sirs" or "Dear gentlemen"??

Topic

"Dear Sirs" or "Dear gentlemen"??

Comment
    AuthorSusi26 Jul 04, 14:33
    Comment
    #1AuthorWerner26 Jul 04, 14:37
    Comment
    Die korrekte Anrede heißt "Dear Sir or Madman" ;-)
    #2AuthorIngrid26 Jul 04, 14:49
    Comment
    Was this a tipo?
    Or is this some sort of joke to say madman?
    Looks crazy but nice, like the senseless German phrase:

Schlicht und - ergreifend (instead of the correct schlicht und einfach),
    where so many people nowadays leave out the essentiell "-" (Gedankenpause
    im Gespräch)
    #3Authorav.joe26 Jul 04, 15:36
    Comment
    av joe: please see the winky smiley at the end of ingrid's text ;-)
    #4Authorhein mück 26 Jul 04, 16:23
    Comment
    @Ingrid: Das hast du dir aber gut gemerkt ;-)
    Konntest du es denn schon mal einsetzen?
    #5Authorrob-by26 Jul 04, 16:33
    Comment
    In AE I would start a letter "Gentlemen:" Outdated? Please correct me if you're a native speaker ...
    #6AuthorWolfman26 Jul 04, 23:28
    Comment
    So, waht is correct?
    #7AuthorAlice27 Jul 04, 01:56
    Comment
    @rob-by: Gelegenheiten hätte ich schon gehabt, aber bisher habe ich es mir noch verkniffen!!
    #8AuthorIngrid27 Jul 04, 08:00
    Comment
    Vorsicht - pethate.... :)
    Ich habe es aufgegeben zu zaehlen, wie viele Briefe ich bekommen habe, die an Miss xxx adressiert sind, aber mit Dear Sir anfangen. Ich arbeite zwar in einer eher "Maennerdomaene", wuerde dass aber nicht unbedingt als Entschuldigung ansehen. Inzwischen wandern alle Briefe, die damit anfangen, bei mir ungelesen im Muell. :) Egal, ob andere Dear Sir / Madam als altmodisch empfinden.
    Mehr Sympathie habe ich zwar mit Briefen, die an den Director xxx Ltd addressiert sind, aber dort auch mit dieser Anrede anzufangen, impliziert, dass Frauen keine Firmen leiten (koennen). Die Briefe von der OU (Fernuni in UK), die ich bekomme, fangen meist mit 'Dear Student' an. Fine by me.

*sigh* Sorry...
    (Ich bin versucht Briefe die ich schreibe mit Dear Madam anzufangen. Schon aus Prinzip.)
    #9AuthorAntelope27 Jul 04, 09:29
    Comment
    "Dear Sir or Madam" is meant to be when addressing an unknown individual; "Dear Sir" when it is definitely a man but you don't know their name; and "Dear Sirs" when addressing a company or an institution, not an individual person. However, as lots of people see "Dear Sirs" as sexist, it is usually advised to find out the name of an individual in the company or institution and address the letter to them (i.e. "Dear Ms Brown" or "Dear Mr Brown").
    #10AuthorArchfarchnad -gb-27 Jul 04, 09:48
    Comment
    @Alice und alle anderen. Bitte guckt ins Archiv und die "Weiteren Hilfen", ehe hier das gleiche noch zigmal durchgekaut wird. Da dürfte alles drinstehen, was zu dem Thema zu sagen ist. Wenn doch noch Fragen offen sein sollten, können die ja dann speziell in diesem Faden gestellt werden. Danke!
    #11Authoropalo27 Jul 04, 09:52
    Comment
    @Antelope:

was leitest Du denn noch so alles aus einer jahrhundertalten Wendung ab, außer dem Absender zu unterstellen, er (oder sie!) wolle damit ausdrücken, Frauen könnten keine Firmen leiten? Warum nicht auch noch gleich "Frauen können nicht einparken"? oder "Frauen können mit Geld nicht umgehen"?

Vielleicht liegt das Problem nicht bei dieser traditionellen Anrede (die, wie ich finde total gut klingt, weil "madam" aufgrund der Silbenlänge am Satzende besser aufgehoben ist als "sir"), sondern wo ganz anders (bzw. bei jemandem ganz anders)? Aber sicher, so ein Idiom verdient schon eine ganz kritische Interpretation, schließlich könnten damit subversiv Minderheiten (oder gar Mehrheiten) unterdrückt werden.

Ist natürlich Dein gutes Recht solche Briefe ungelesen wegzuwerfen (völlig angemessene Trotz, äh, Protestreaktion), überlege deshalb selber, ob ich Briefe die an mich gesendet sind und mit "Sehr geehrte DAMEN und Herren" beginnen künftig nicht auch gleich wegwerfen soll. Empfinde ich als Mann nämlich völlig herabwürdigend und diskriminierend - was will "das" Absender (Mann oder Frau?) mir damit wohl unterstellen?

Sollten wir analog die jüngste Diskussion um die Rechtschreibreform also nicht gleich dazu nutzen, künftig nur noch von "das Absender" und "das Empfänger" zu reden? Das klingt doch absolut fair und gleichberechtigt!

Oder, Antelope, wie wäre es mit DEINER ganz persönlichen, individuellen, radikalen Reform der Anrede in englischen Geschäftsbriefen? Die Englisch sprechende Geschäftswelt wartet darauf sicher sehnsüchtig! Ich bin mir sicher, Dein Beitrag war für die ursprüngliche Fragestellung von Susi auch sehr hilfreich...
    #12AuthorMein Name tut nichts zur Sache19 Aug 04, 11:36
    Comment
    Troll. Bitte nicht füttern.
    #13Authorpuffin19 Aug 04, 12:18
    Comment
    @Blues: wäre Dir denn die Anrede "Dear Sir or Madman" recht?
    #14AuthorIngrid19 Aug 04, 12:39
    Comment
    @Ingrid *lol*
    Madman wäre doch "aufgrund der Silbenlänge" am Anfang sicherlich besser aufgehoben, oder?

#15AuthorSCNR Puffin19 Aug 04, 14:13
    Comment
    wenn du nur Herren anschreibst ist Dear Sirs vollkommen ok. Man schreibt nie Gentlemen
    #16AuthorJ19 Aug 04, 15:14
    Comment
    >Man schreibt nie Gentlemen>

Das stört die Deutsche Bundesbank nicht. Die überschreibt alle Ihre englischen Rundschreiben mit "Dear Ladies and Gentlemen".
    #17AuthorWerner19 Aug 04, 15:38
    Comment
    The word, 'gentlemen'is solely for use on toilet doors in old English hotels!and I know I'm going to regret saying that.
    #18AuthorJGMci19 Aug 04, 17:14
    Comment
    @Ingrid:

quote: "wäre Dir denn die Anrede "Dear Sir or Madman" recht?"

Ich fände die Anrede zumindest beeindruckend gewagt... würde einiges über den Charakter des Absenders aussagen. Denke ich hätte kein Problem mit einer solchen, äh, Unerschrockenheit. "Madman" schließt ja "Sir" nicht aus (und umgekehrt), ebensowenig wie "Sir" "Madam" nicht ausschließt ;-) der Empfänger weiß schon was gemeint ist...

#19AuthorMein (Troll-)name tut nichts zur Sache19 Aug 04, 20:08
    Comment
    PS:

Im übrigen wurde - wie bereits im thread erwähnt - zum THEMA gesagt, was es zu sagen gibt. Man sollte sich folglich für eine solche Anrede entscheiden, wie sie unter den jeweiligen Umständen passend erscheint.

Persönlich fände ich allerdings die Reaktion gewisser Beitragsschreiberin, welche Briefe ungelesen entsorgt, nur weil diese die Tatsache, dass sie weiblich ist, in einer formelhaften(!) Anrede (scheinbar) nicht hinreichend gewürdigt sieht, als wesentlich unhöflicher, als eine u.U. unglücklich gewählte Anrede. Denn IMHO bekundet sie damit lediglich ihr völliges Desinteresse, sich dem Anliegen des Absenders zu widmen.

Eine Anrede kann aus den verschiedensten Gründen falsch gewählt sein, aus Unwissenheit, sicher auch aus Nachlässigkeit, in vielen Fällen aber sicherlich, weil im Zeitalter der EDV computerisierte und standarisierte Schriftstücke nunmal üblich sind. Sich deswegen persönlich angegriffen zu fühlen (bzw. diskriminiert) halte ich persönlich für etwas bedenklich. Etwas beunruhigend zu wissen, dass ein u.U. wichtiges Schreiben an Antelope ungelesen im Papierkorb landen könnte, nur weil irgendeine PC Software etwas unflexibel beim interpretieren des Vornamens war...

Frage mich nur, wie Antelope ihre hohen Maßstäbe einhält, wenn sie bspw. eine Anrede verfassen muss und unklar ist um welche Person es sich bei dem Empfänger eigentlich handelt. Etwa wenn diese(r) Hylyt Sakit heißt. DARUM ging es m.E. nämlich ursprünglich in diesem thread und mein posting war eigentlich nur eine Reaktion auf einen off topic Beitrag. Ironie ist das Körnchen Salz, das das Aufgetischte überhaupt erst genießbar macht...
    #20AuthorTut nichts zur Sache19 Aug 04, 20:09
    Comment
    Check google: Dear Sirs and Madams
    I think this is the most polite form!
    #21Authorroger20 Aug 04, 06:37
    Comment
    Definitely not *Dear Sirs and Madams.

'Gentlemen:' used to be a perfectly correct opening for a business letter in my own experience, and it's perfectly incorrect now. Avoid it, except when addressing a private men's club.

Ingrid's suggestion (minus the extra 'm') is the correct one when you don't know who you're addressing. [You wanna use 'whom' here, go ahead--not me, baby, so don't tell me about it, hokay?] When you *do* know who you're addressing, you use the person's name, plus title according to protocol for the position, invariably simply Mr. Y or Ms. X for a business person.
    #22AuthorPeter <us>20 Aug 04, 08:12
    Comment
    Peter, im amerikanischen Englisch ist "Gentlemen" gebräuchlich, im BE ist "Dear Sirs and Madams" sehr wohl üblich, schau Dir diesen Link an:
    http://www.bkkonline.com/business/15-aug-46.shtml
    #23Authorroger20 Aug 04, 08:44
    Comment
    @roger: In 30 years of living in the UK (inter alia, or as some wag once said: inter aliens), today is the first time that I have seen "Dear Sirs and Madams." I am not saying it is right or wrong, just unusual...
    #24Authorhein mück 20 Aug 04, 10:46
    Comment
    I learnt "Dear Sirs:" without any madams or madmans
    But more polite is "Dear Madam or Sir" oder in plural halt
    #25Authorpubi20 Aug 04, 11:15
    Comment
    @Troll
    Eine gewisse Antelope hat sich nicht über die traditionelle Anrede 'Dear Sir or Madam" aufgeregt, sondern über die relativ neue Mode, Briefe nur noch mit 'Dear Sir' anzufangen. Das Äquivalent wäre, wenn Du einen Brief an:
    Herrn Troll
    Trollhausen
    Sehr geehrte Dame,
    wie Sie vielleicht wissen
    bekommen würdest. Und ja, diesen Brief darfst auch Du ungelesen wegwerfen.
    Wenn es eine traditionelle Anrede gibt, die beide Geschlechter berücksichtigt, warum wird diese nicht verwendet? Eine Anrede wie 'Dear Sir' sollte nur verwendet werden, wenn sichergestellt werden kann, dass der Brief nur an männliche Empfänger geht.
    Insofern hatte Antelopes Beitrag durchaus einen Sinn.
    #26AuthorTrollfütterer22 Aug 04, 11:51
    Comment
    > im amerikanischen Englisch ist 'Gentlemen' gebräuchlich

I disagree. Can you support your claim?
    #27AuthorPeter <us>22 Aug 04, 12:35
    Comment
    > im BE ist 'Dear Sirs and Madams' sehr wohl üblich

Sorry, disagree again--have never seen this during my few years in GB. The site you quote in support of this is from Southeast Asia, looks like Thai to me. You can hardly expect to rely on a site from Thailand to support a claim about standard usage in British English.
    #28AuthorPeter <us>22 Aug 04, 12:45
    Comment
    *"Dear Sirs and Madams" is very bizarre indeed.

Correct would be: Dear Sirs and Mesdames. But no one writes that either. In BE most people write "Dear Sirs", though I prefer "Gentlemen" which is also acceptable and very polite. If your addressees are not all men, or you're not sure, feel free to use "Ladies and Gentlemen" instead. This is wonderfully polite.

If you're writing to an organisation (like a bank) rather than a known collection of individuals, you usually either use the singular ("Dear Sir/Madam") or use the men-only version ("Dear Sirs", "Gentlemen").
    #29AuthorSteve22 Aug 04, 15:43
    Comment
    If you don't know if the person you are addressing is male or female, you are to use "Dear Sirs". This is what I learnt in school (US) for formal letters. This might be a little discriminating for women, but I myself can live with it. And nonetheless, there are quite a few names in the world, where you do not know the gender, not to speak of a differentiation between first name or surname (I myself have big problems with Asian names). So, even if I know the name, I still need to use "Dear Sir", to avoid the embarrassement of addressing the person with the wrong gender. I can not use "Dear Madams and Sirs" since I know it is only one person I am addressing. And when I say "Dear Madam or Sir", it becomes even clearer that I am unsure what gender the person has.
    Therefore: If you are not sure, use "Dear Sir(s)". It is still a very polite expression, even in the days of emancipation. ;o)

#30AuthorJanine23 Aug 04, 03:19
    Comment
    Janine,

I probably went to school around when you did, and learned the same thing, but things have changed since then. The first three sites I found that commented on the salutation of a business letter say 'avoid' Dear Sir, Gentlemen, and so on (for AE, that is; the situation for BE is different).

http://esl.about.com/cs/onthejobenglish/a/a_b...
    http://www.io.com/~hcexres/tcm1603/acchtml/ge...
    http://www.ivcc.edu/stylebook/business.html

Would be interested in hearing from 20-something or younger AE speakers to hear what's being taught now.
    #31AuthorPeter <us>23 Aug 04, 09:31
    Comment
    Here's a whole page that deals with *just* the salutation of a business letter.

The explanation happens to be written for the specific context of a job-search letter, but I find that it expresses well the AE view for general business correspondence point-for-point, right down the line.

http://www.jobweb.com/Resources/Library/Corre...
    #32AuthorPeter <us>23 Aug 04, 09:40
    Comment
    Gosh! Now I feel old! ;o)

However, I still think that the "Dear Sir:"-salutation is correct when it comes to addressing one person of whom you do not know the gender. But I am willing to learn!

An example:
    Person's name: Wang Pih Yin
    So is it Mr. Wang or Ms. Wang? or Mr. Yin? or Ms. Yin? Or Mrs. Wang? Or Dear Sir? Or Dear Madam? Or Dear Madam or Sir??

How would you write the salutation in this case?
    #33AuthorJanine23 Aug 04, 09:45
    Comment
    Dear Wang Pih Yin:

(covered in point 6 of last url)
    #34AuthorPeter <us>23 Aug 04, 10:41
    Comment
    Oh ja - jetzt seh ich es auch! Da kam's mal wieder zu einer Ueberschneidung :o)
    Donkey-shine! (sorry for that one ;o))
    #35AuthorJanine23 Aug 04, 10:50
    Comment
    Hello, hello, hello ...

Ich erinnere mich daran, in meiner Firma einen Brief aus den U.S.A. gesehen zu haben, der mit "Gentlemen:" begann, da er an keine spezifische Person adressiert war. Ich bitte daher um Aufklärung. Ist das jetzt nicht mehr üblich? Man möchte ja schließlich noch dazu lernen ...
    #36AuthorWolfman 25 Aug 04, 23:38
    Comment
    If coming from someone with a foreign postmark, it would be overlooked. Also, it's a big country--people can disagree about this one. But yes, I'd say that usage has definitely changed here.

Since the latest round of awakening of consciousness about women's issues which dates to the 60s and 70s (U.S.) it is simply not seen as proper to address someone you don't know as if they were automatically male. This seems like eminent good sense, no matter what one's political views.

Does it still happen? Probably, but it's outmoded now.
    #37AuthorPeter <us>26 Aug 04, 08:58
    Comment
    @Peter (us):
    Sorry, I had overlooked your posting "'Gentlemen:' used to be a perfectly correct opening for a business letter in my own experience, and it's perfectly incorrect now. Avoid it, except when addressing a private men's club."

I'm a dinosaur, hence I remember the times when "Gentlemen:" was still correct ... :-)
    #38AuthorWolfman27 Aug 04, 22:33

•  
  •  
  •  
  •  
  •  

­ automatisch zu ­ ­ umgewandelt